Maan Group introduceert Maan Horti Automation

Maan Group introduceert Maan Horti Automation

Vandaag maakt Maan Group de lancering van Maan Horti Automation bekend. Hiermee wil Maan intensiever inzetten op automatisering, ter ondersteuning van de innovatieve producten die zij samen met Klasmann-Deilmann op de markt brengen.

Door deze organisatieverandering komt er intern een sterkere focus te liggen op de doorontwikkeling en uitbreiding van hun automatiseringsoplossingen voor de tuinbouw. Deze strategische zet komt niet uit de lucht vallen, vertelt Edwin Kruiper, directeur van Maan Horti Automation. "We zijn van huis uit een machine ontwikkelaar. Onze Growcoon Dispensers, evenals de Nygaia PlugLine hebben we in eigen huis (door)ontwikkeld, met hulp van onze divisie Maan Engineering. Tot vorig jaar maakte ons horti-equipment onderdeel uit van het assortiment van Maan Engineering. Daar vormde het een eigen, wat afwijkende productcategorie, naast het coating equipment dat zij ontwikkelen voor de label- en panelenindustrie."

"Echter nam horti-equipment een steeds prominentere positie in. En we zien veel kansen, zowel in de markt als binnen onze eigen organisaties. Daarom kozen we ervoor om een aparte tak op te richten. Maan Horti Automation is volledig gefocust op de tuinbouw. Hierdoor kunnen we onze processen beter afstemmen op die van Maan Biobased Products (producent van Growcoon) en verkooppartner Klasmann-Deilmann. Door ze te stroomlijnen willen we de kwaliteit, prestaties en de doorontwikkeling van ons bestaande equipment aanjagen’, Aldus Kruiper. En wie weet wat daar nog op volgt…", schertst hij geheimzinnig.

"Onze oplossingen maken de productconcepten Growcoon en Nygaia, schaalbaar, efficiënter en duurzamer." Edwin licht toe: "Automatisering is altijd een belangrijk onderdeel geweest van onze concepten. Het is onmisbaar als men onze producten op grote schaal wil toepassen en wordt almaar relevanter nu de vraag naar gezonde, plantaardige producten toeneemt. Zonder goede, betrouwbare automatisering ben je nergens."

Wat verandert er voor de markt?
"In eerste instantie niet zoveel. Klasmann-Deilmann blijft het eerste aanspreekpunt. Tenslotte zijn zij de teeltexperts en snappen zij als geen ander, waar de behoefte van de kweker ligt. Maar doordat de lijnen korter worden, kunnen we betere ondersteuning bieden. Tevens willen we ons servicenetwerk uitbreiden en onze samenwerkingen met bestaande en nieuwe partners wereldwijd versterken. En daar gaat de klant zeker de vruchten van plukken", voorspelt Kruiper.

Bron:

Deel artikel