Waarom wij ons verhaal niet vertellen?

Waarom wij ons verhaal niet vertellen?

Woensdag 6 september jl. was Jakoline van Straalen van Glastuinbouw Nederland op bezoek bij CombiVliet in Middenmeer, locatie NoordVliet. Tijdens het maandelijkse overleg van de bedrijfsleiding gaf zij een presentatie over hoe het bedrijf haar verhaal moet en kan doen. "Want we kunnen trots zijn op de Glastuinbouw in Nederland."

Martine van der Meer blikt namens CombiVliet terug op de bijeenkomst. "We vertellen het alleen niet altijd, of meestal niet. Door de waan van de dag hebben we het daar vaak te druk voor. We doen zoveel mooie, duurzame dingen en telen een lekker en gezond product wat mensen helpt om gezonder te leven. Want een tomaat is erg veelzijdig! Drankje, smoothie, soep, saus, salade, ijs, bonbons en gewoon zo als tussendoortje... Alles lijkt mogelijk, maar we vertellen het niet. Er zijn vele hulpmiddelen en onderbouwende informatie die we kunnen gebruiken via een toolkit."
 
Wat bieden wij de wereld? Wat betekenen we voor Nederland? Wat is onze meerwaarde? Wat vinden we belangrijk? Wat geven we terug aan de aarde in verhouding tot wat we nemen? Hoe zien we de toekomst, van ons bedrijf naar ook van onze kinderen en kleinkinderen? Hoe willen we ‘ons ding’ doen? "Allemaal vragen die we graag willen beantwoorden, maar we hebben het er vaak niet over... Waarom? Omdat we blijkbaar niet beseffen dat deze informatie ertoe doet om een realistisch beeld te vormen van ons werk, ons leven, voor mensen die wat verder of heel ver vanaf onze branche staan. Het is moeilijk voor te stellen wat er in die kassen nou werkelijk gebeurt. En als je zelf de regie hier niet in neemt, kan het zo zijn dat het draaiboek voor je geschreven wordt, dat zie ik gebeuren over verschillende onderwerpen. Dat zijn gemiste kansen”, aldus Van der Meer.
 
“GlastuinbouwNederland roept ons op ons verhaal te doen, te vertellen over wat we leuk vinden, waar we trots op zijn, en natuurlijk ook wat we nog beter willen doen. Want we zijn druk bezig om ‘dingen’ anders te doen. De wereld verandert, de innovatie gaat steeds verder (dus ook de mogelijkheden), ons bedrijf verandert dus elk jaar, elke maand, eigenlijk elke dag doen we dingen anders. Beter dan de dag ervoor. Tenminste dat is ons doel en daar doen we ons best voor. Het échte verhaal van de mensen achter onze tomaten. We gaan ons best doen, Jakoline!"

Bron:

Deel artikel



Meest gelezen