'Transportinformatie kan veel kosten besparen'

'Transportinformatie kan veel kosten besparen'

Onlangs sprak Floriday met Faber over de wens van kopers om geïnformeerd te worden over de status van de uitlevering van orders. Deze keer spraken ze met Frits Liefde van de Floral Trade Group. Welke kansen ziet hij in het delen van data op het gebied van transport?

Frits is al jaren werkzaam in de sector en houdt zich dagelijks bezig met het inkopen van planten bij Van der Plas. Van der Plas is onderdeel van de Floral Trade Group, waaronder verschillende bedrijven vallen met ieder hun eigen klantfocus. Frits is binnen FTG betrokken bij de implementatie van Floriday voor hun inkoopproces. Ook hij ziet veel kansen in het ontsluiten van meer transportinformatie via Floriday.

Overcapaciteit en onzekerheid over orders
De Floral Trade Group verkoopt een assortiment aan klanten, voordat zij het hebben ingekocht op Floriday. Hierbij speelt een strak georganiseerd logistiek proces een essentiële rol. Frits: “De onzekerheid die deze werkwijze met zich meebrengt, wordt gecompenseerd door een overcapaciteit aan mensen. Dit brengt hoge kosten met zich mee. Het zou ons erg helpen om vooraf te weten wanneer een order geleverd gaat worden, zodat de capaciteit hierop kan worden afgestemd.”

Frits: “Dagelijks leveren 100 kwekers bij ons aan. Over het algemeen gaat dit supergoed. Gemiddeld bellen we 1-3 orders na waar deze blijven. Het kan voorkomen dat een order te laat binnen is. Als we dit vooraf weten, kunnen we tijdig bijsturen om uiteindelijk de eindklant te bieden wat we hebben afgesproken. Het inzicht in wanneer orders geleverd worden en het op tijd kunnen bijsturen op het moment dat het fout gaat zijn 2 belangrijke vraagstukken waarin transportinformatie een waardevolle rol kan betekenen.”

Lees verder

Bron: Royal FloraHolland

Deel artikel