Plantion: blik op toekomst ondanks omzetdaling
Geplaatst op 09 december 2022
Uit de gepresenteerde cijfers tot en met week 48 kwam naar voren dat vooral de klokomzet in 2022 heeft geleden onder de ingrijpende gevolgen van de oorlog in Oekraïne, de hete zomer en hoge transportkosten vanuit onder meer Afrika. Bemiddeling en Groencentrum Plantion wisten hun omzet te stabiliseren.
Inkoopcentrum Plantion
Na het succesvolle jaar 2021 begon Plantion vol optimisme aan 2022. In februari werd het meerjarenplan ‘Vernieuwen, Verbinden, Inspireren’ gepresenteerd met aankondiging van investeringen in dienstverlening en faciliteiten die van Plantion een klantgericht 24/7 inkoopcentrum moeten maken. Maar de inkt van het plan was nog niet droog of de omstandigheden veranderden drastisch met een onvoorspelbare markt, stijgende kosten en inflatie tot gevolg.
In die omstandigheden deed Plantion ervaringen op met een vernieuwend concept waarbij digitaal en fysiek worden gecombineerd. Hiermee biedt Plantion doorlopend een assortiment exclusievere producten die doorgaans niet voor de klok komen. Inkopers kunnen de producten op zelfgekozen momenten bekijken, via de webshop bestellen en direct meenemen of laten bezorgen. Dit vernieuwende concept wordt begin 2023 uitgebreid naar Plantion’s groencentrum.
Nieuwe aanvoerhal
In juni werd ook groen licht gegeven voor een grote aanbouw die gaat fungeren als nieuwe aanvoerhal en waarin extra boxruimtes en faciliteiten zoals koelcellen worden ondergebracht. De hal wordt in de zomer van 2023 opgeleverd en vormt een belangrijke schakel in de toekomstige logistieke dienstverlening van inkoopcentrum Plantion.
In lijn met het beleidsplan richtte Plantion haar marketingpijlen op directe ondersteuning van klanten, tot op de winkelvloer. Via Taste the Green werden inkopers van Plantion gekoppeld aan influencers, Plantion presenteerde zich op beurzen en er werden campagnes opgezet met promotiematerialen voor in de winkel. Ook was er een primeur: voor het eerst werd een eigen beurs georganiseerd, de Plantion Inkoopdagen.
Meer betrokkenheid
Onder de noemer ‘betrokkenheid’ waren er in 2022 diverse regiobijeenkomsten voor aanvoerders. In kleine settings wordt op een informele manier informatie uitgewisseld over het functioneren van de coöperatie, wat resulteert in meer betrokkenheid en verbeterpunten waar Plantion vervolgens mee aan de slag gaat. Het succes van deze aanpak werd bevestigd door een ledenbetrokkenheidsonderzoek van NCR dit najaar. Om ook jonge inkopers, aanvoerders, transporteurs en medewerkers meer bij Plantion te betrekken, is een Raad van de Toekomst opgericht. Deze geeft advies en doet daarvoor onder meer inspiratie op bij andere coöperaties.
Doelstelling 2023
Voor 2023 heeft Plantion de ambitie door te gaan met vernieuwing van dienstverlening en faciliteiten. De doelstelling is 5 procent omzetstijging, met stabilisering van de klok en doorgroei van digitale verkoop. Gezien de onvoorspelbaarheid van wat er de komende maanden gebeurt en de impact daarvan, houdt Plantion ook een ‘plan B’ achter de hand.
Bestuurswisseling
Met de uitreiking van de gouden Plantion-speld werd afscheid genomen van gewaardeerd bestuurslid en vicevoorzitter Harry Beijer. Hij kwam in 2006 in het bestuur van Veiling Oost Nederland en werd vervolgens lid van bestuur en raad van commissarissen van Plantion. Esther Willemsen-Meeuwsen van het bedrijf Escaro werd voorgesteld als zijn opvolger. Ook Hans Lamers sr. werd geëerd met een gouden Plantion-speld. Hij neemt afscheid na veertig jaar lidmaatschap van de kopersvertegenwoordigingen van Veiling Oost Nederland en Plantion.
Meer nieuws