Plantarium|Groen-Direkt internationaal op de kaart
Geplaatst op 26 juni 2024
“Naast het prachtige aanbod van onze exposanten en het direct beschikbare aanbod op de lagenbeurs van GROEN-Direkt, heeft de beurs de bezoekers veel te bieden. Uiteraard krijgen de inzendingen voor de Green Retail Awards een heel mooi podium, is er de Wall of Fame met bekroonde nieuwigheden, de Green Future Hub met de laatste informatie over certificering, een voorbeeldpresentatie met Bricks en op de tweede dag verzorgt Hortibizz Newsradio hun uitzending vanaf de beurs”, aldus beursmanager Marjolein Wieckardt. “Er is heel veel te zien en beleven dus.”
Internationaal
Exposanten uit het buitenland weten de beurs inmiddels goed te vinden. Tot nu toe komt zo’n 20% van de ingeschreven exposanten uit het buitenland. Met name het vakgerichte bezoek is een van de redenen om deel te nemen. Zo wil Baumschule Wil Swinkels uit Geldern (D) hun relatief nieuwe product Euonymus japonicus GREEN WONDER als ideaal alternatief voor Buxus meer aandacht geven. “Met een mooi beeldetiket, posters en containerbanners wordt de verkoop ondersteund. Op de beurs kunnen we dit goed laten zien”, aldus Danny Swinkels. Bij de naam van de nieuwe exposant 'Bruno Nebelung GmbH' gaat niet bij iedereen een lampje branden. Wel bij de naam van één van hun merken: Kiepenkerl. Ondanks dat de namen Duits klinken, is het bedrijf internationaal erg sterk. Het bedrijf levert onder meer zaden, bollen en planten aan retail, kwekers en hoveniers overal in Europa. Veel producten zijn taalonafhankelijk, of in vele talen beschikbaar. Eike Jöddicke, productmanager bij Bruno Nebelung: "Op de beurs laten wij zaden en bollen zien, maar ook onze mogelijkheden met thematafels met groenteplanten. Wij kiezen voor PLANTRIUM|GROEN-Direkt omdat wij hier de inkopers van tuincentra en retailketens denken te gaan treffen. De focus van de beurs op tuinplanten en retail spreekt ons erg aan." Biological Youngplants presenteert op de beurs hun biologisch gecertificeerd uitgangsmateriaal van inheemse vaste planten. “Wij verwachten hiervoor veel belangstelling vanuit hoveniers, tuincentra en kwekers omdat het een antwoord biedt op de signalen dat er in het kader van biodiversiteit, een tekort is aan gecertificeerde vaste planten”, aldus Wim van Marrewijk.
Green Retail Awards
Met de Green Retail Awards stimuleert de beursorganisatie ontwikkelingen op het gebied van vernieuwing in sortiment en innovatie. Het is dan ook mooi om te zien dat internationale retailers en retailexperts graag deel uitmaken van de jury voor Beste Marktinnovatie, één van de categorieën van de Green Retail Awards. Zij jureren onder leiding van juryvoorzitter Luc de Bruyne van Astima B.V. de inzendingen voor de keuring Beste Marktinnovatie. De jury voor Beste Marktinnovatie bestaat uit:
- Martin Brijs, Bell Brothers Nurseries Ltd, Verenigd Koninkrijk
- Johanna Nordenskiöld, Plantagen/Plantasjen, Scandinavië
- Manuel Rucar, Chlorosphère, Frankrijk
- Helmut Follrich, Bellaflora, Oostenrijk
- Harald Van Meurs, All-Green, Nederland
- Niels Feller, Intratuin, Nederland
- Brenda Horstra, Tuinbranche NL, Nederland
- Luc de Bruyne, Astima B.V., België
De andere categorieën zijn de Beste Nieuwigheid (keuring door KVBC jury) en Bezoekersfavoriet (gekozen door bezoekers). De inzendingen voor de keuringen staan gepresenteerd op de website. Aanmelden voor de Green Retail Awards kan nog tot en met 11 augustus via de website.
Groepen bezoekers
Bezoekers van PLANTARIUM|GROEN-Direkt worden zeer gastvrij onthaald, met gratis parkeren, koffie, thee, fris en belegde broodjes. Elk jaar kan de beurs rekenen op een internationaal bezoekersveld, van individuele bezoeker tot diverse groepen van tuincentrumorganisaties en inkoopcombinaties, zoals Intratuin. Zij organiseren hun vergaderingen, presentaties en team-bijeenkomsten op PLANTARIUM|GROEN-Direkt en maken graag gebruik van de mogelijkheid om een verzorgde rondleiding te krijgen over de beurs. Zo maken zij er een waardevolle en inspirerende dag van.