Kapers op de kust?
Geplaatst op 28 oktober 2022
Aan de vraag naar gasgestookte elektriciteitscentrales verandert dus ook weinig. Voor de komende weken is het vooral interessant om te zien wat er gaat gebeuren met het LNG-aanbod. Varen er inderdaad boten door naar Zuid-Korea en Japan of blijven ze voor de Europese kusten wachten tot de prijzen oplopen en er ruimte komt bij de terminals en in de gasvoorraden?
Specifiek voor Nederland droogt het aanbod enigszins op. Na de ontvangt van meerdere gevulde tankers in de afgelopen week, staan er voor de komende twee weken slechts vier leveringen op de planning. Dit vindt allemaal plaatst bij de Gate-terminal wat betekent dat er geen schepen voor de Eemshaven aangekondigd zijn. Groot-Brittannië, België en Frankrijk verwachten in totaal ruim dertig aanlandingen in hetzelfde tijdsbestek. De TTF-termijnprijzen voor december en de maanden daarna liggen nog ca. 25 €ct/m3 hoger dan de Aziatische JKM-prijzen, waardoor Europa wel een interessante bestemming blijft voor met name Amerikaanse LNG-producenten.
De Europese Commissie heeft deze week overeenstemming bereikt over het gezamenlijk inkopen van tenminste 13,5 miljard m3 gas na deze winter. Dat is ongeveer 15% van de totale capaciteit van de Europese gasvoorraden, oftewel 2,5 tot 3,5% van de totale jaarlijkse Europese gasvraag. Op 24 november wordt hier een definitieve knoop over doorgehakt tijdens een extra ingeplande vergadering. Hierin wordt dan ook besloten over andere voorstellen, zoals een dynamisch prijsplafond voor gas.
Bron: AgroEnergy